كلاس آموزشی بيماري هاي مشترك بين انسان و دام در محل سالن آموزشي شبكه بهداشت شهرستان خاتم برگزار گرديد.در اين كلاس مشاغلی که درمعرض خطر ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو و بروسلوز هستند دعوت و درخصوص بيماري های تب مالت و تب كريمه كنگو توضيح داده شد.

سرپرست شبكه دامپزشكي در این کلاس آموزشی با بيان اينكه مهم ترين علت انتشار بیماری تب مالت در بين جمعيت دامي پنهان ماندن بيماري تا اواخر دوران آبستني دام مي باشد و جنين سقط شده، ترشحات رحمي و بيشترين ميزان انتشار بیماری ذبح است که باكتري خطرناك را به محيط در نتيجه به ساير دام ها انتقال می دهد.

دکتر مهدی فضل اللهی مراقبت ويژه و همجنين جداسازي دام هاي آبستن سنگين از ساير دام ها را اقدام مهمي در جلوگيري از انتشار بيماري از دام مبتلا به ساير دام ها دانست و گفت:  با توجه به اينكه باكتري بروسلوز كه عامل بيماري تب مالت  مي باشد از پوست سالم نيز عبور مي كند استفاده از دستكش را به هنگام تماس با دام الوده و جنين سقط شده آن و همچنين هنگام دوشش ضروري بيان كرد.

وی از نشانه های بیماری در دام های نر را تورم شديد بيضه عنوان کرد و خاطر نشان کرد كه در بیماری تب مالت گوسفندی، از طريق جفت گيري بیماری از دام الوده نر آلوده به دام ماده منتقل می شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در كشور ما براي شناسايي دام هاي الوده از ازمايش خون استفاده مي شود كه در صورت مثبت شدن جواب ازمايش در مورد گاوداري هاي صنعتي ونيمه صنعتي دام آلوده به كشتارگاه اعزام مي شود و غرامت ان به دامدار پرداخت مي گردد

دكتر مهدي فضل اللهي بهترين راه پيشگيري از ابتلا دام ها به اين بيماري را واكسيناسيون بموقع بره وبزغاله وگوساله از سن 3-6 ماهگي اعلام كرد.

در پايان بروشورهاي تهيه شده توسط شبكه دامپزشكي در مورد بيماري CCHFبين شركت كنندگان توزيع شد. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا